Sorgulamaya Dayalı Aktif Öğrenme
Düşünmeyi Öğreten Müfredat (PYP)
Sorgulamaya dayalı öğrenme sisteminde, öğrenciler öğretmeni bilgi dağarcıklarını geliştirmek için bir kaynak olarak kullanırlar. Öğrenilecek konular müfredat programı doğrultusunda belirlenirken, yani bilgi önemini korurken; öğrencilerin konulara ilgi, beceri ve var olan bilgileri doğrultusunda yaklaşmaları sağlanır. Bilgi öğretmenin kendi öğrenme sistemi ile yapılandırılmış halinden çıkarılıp, ortaya konur; öğrenciler kendi öğrenme sistemleri ile bilgiyi yapılandırıp öğrenirler.
Öğrenci pasif alıcı konumundan çıkarılır; soru soran, araştıran ve sorun çözen bir birey olur.
Bilgi, öğrenilmesi gereken birbirinden kopuk parçalar olmak yerine, hayatla ve günlük yaşamla ve birbiriyle bağlantılıdır. Tüm dersler, branşlarda dahil olmak üzere aynı konuyu birbiriyle bağlantılı olarak işlerler. Ders kitapları, güncel kaynaklar ve çok amaçlı materyal kullanımı vardır.Öğretmen ve öğrenciler, öğrenme ve ölçmenin kararlarını ortak alırlar. Öğretmen kendi uygulamaları üzerine düşünen, kendini yenileyen ve hala öğrenen bir bireydir. Kişisel deneyimlerini kullanarak, daha iyi öğrenme ortamları için yeni teknikler ve stratejiler dener. Mutlak otorite ve her şeyi bilen kişi olmak yerine, öğrenmek için uygun ortam yaratmakla yükümlü bir kolaylaştırıcıdır.
Ölçme, öğrenmeden bağımsız değildir. Tek bir ölçme tekniği, örneğin testler yerine çeşitli ölçme teknikleri kullanılır. Ve öğrenciler kendi öğrenmelerinin ölçümünde etkilidir.Eğitimin hedefi, ezberlenen bilgiyi doğru cevap olarak öğretmene tekrarlayan çocuk yerine nasıl öğreneceğini ve düşünmeyi bilen bireylerdir. En genel tanımlamayla, öğretim sadece bir üst düzeydeki ders veya sınıf için veya sınavlar için değil, 21. yüzyılda yaşamak ve çalışmak için yeterli olmayı hedefler.
Temel Eğitim ve Süpervizyon Çalışmaları
Uzun döneme yayılmış bir eğitim ve süpervizyon çalışması gereklidir.(4 dönem) Çalışmanın işleyişinin şöyle olması önerilir:
Öğretmenlerin bu konuda bilgilendirilmelerini sağlayan bir tanıtım konuşması ile başlanır.Öğretmenlerin böyle bir sistemle çalışmaları için gereksinimlerinin neler olduğu belirlenir.Beş günlük yoğun bir eğitim çalışması ile programın felsefesi, temel öğeleri, ders planlarının buna göre hazırlanması için temel oluşturulur. Öğretmenlerin en az bir örnek plan hazırlamaları sağlanır.
Bir dönem boyunca, öğretmenlerle haftada bir toplanılarak çalışmaların nasıl hayata geçirildiği tartışılır. Öğretmenlere karşılaştıkları sorunlarla baş edebilmeleri için, planlar üzerinden bireysel süpervizyon verilir.İkinci dönem boyunca, birinci dönem de yapılan süpervizyon çalışmalarına devam edilir.Dönem sonu değerlendirme toplantısı ile bunu izleyen çalışmanın içeriği belirlenir.İkinci yılın başında yapılan beş günlük yoğun çalışma ölçme- değerlendirme teknikleri üzerinde yoğunlaşır.Bunu izleyen iki dönem boyunca, önce ölçme değerlendirmenin sınıfa aktarılması, daha sonra ise tüm programın işleyişine dönük süpervizyon verilir.
Tüm eğitim programı süresince, öğretmenlerin inanç ve değerleri, iletişim becerileri, kendilerinin ve öğrencilerin öğrenme biçimlerini tanımaları ve farklı gruplama yöntemleri ile öğretme teknikleri üzerinde çalışma grupları düzenlenerek eğitim desteklenir. Kadroya yeni katılan öğretmenler için, diğer öğretmenlerin seviyesine ulaşmalarını amaçlayan ek eğitim programı sunulur.
SORGULAMA NEDİR?
HEDEFLER:
- Öğretmenler sorgulamanın sadece soru sormaktan oluşmayıp, belirli tekniklerle yapılan bir öğrenme aracı olduğunu
- anlayacaklar
- Öğretmenlerin aşağıda sözü edilen prensipler doğrultusunda ders işlemenin ne demek olduğunu anlayacaklar.
- Öğretmenlerin aşağıda sözü edilen prensipler doğrultusunda ders planlamayı öğrenecekler
- Konunun içeriği nihai öğretim amacımız olmayıp, daha derin bir anlama için aracımızdır. Bu bağlamda sorgulayarak
- öğrenmenin amacı:
- Yeni bilgi yaratmalarını, anlamlar oluşturmalarını sağlamak
- Önemli fikirleri keşfetmelerini sağlamak
- Öğrencilerin bakış açılarını oluşturmalarını sağlamak
- Öğrencilerin soru sormalarını sağlamak
- Öğrencilerin anlamlı bağlar kurmalarını sağlamak
- Öğrencileri öğrenme topluluğunun içine çekmek
- Öğrencilerin öğrenme/öğretmeyle ilgili öz değerlendirme yapmalarını sağlamak
- Var olan bilgileri ve kör noktaları saptamalarını sağlamak ve bunları çökertmek
- Yaratıcılığı geliştirmek
- Sorgulamanın sürekli olduğu bir ortam yaratmaktır.
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME PROGRAMINDA ÖLÇME DEĞERLENDİRME
HEDEFLER:
- Sorgulamaya dayalı öğrenmenin (PYP) ölçme ve değerlendirme sistemini nasıl değiştireceğini anlamaları
- Öğretmenlerin, öğrencilerin performansları hakkında bilgi toplama ve değerlendirmelerini sağlamak
- Alternatif ölçme ve değerlendirmelerin, ders işleyişi sırasında uygulanmasını sağlamak
- Öğretmenin, öğrencilerin kendi öğrenme biçimi doğrulusunda öğrendiğini göstermesini yansıtan alternatif ölçme değerlendirme araçlarını geliştirmesini ve kullanmasını sağlamak.
- Öğretmenin, öğrencinin kendini değerlendirmesini öğretmesi.
- Portfolyo sistemi içersinde sınıf öğretmeni ve tüm branşların ortak çalışmasını sağlamak
SORGULAMAYA DAYALI ÖĞRENME PROGRAMINDA SINIFİÇİ İLETİŞİM
HEDEFLER:
- Eğitim sonunda öğretmenlerin aşağıdaki alanlarda beceri kazanmaları hedeflenmektedir;
- Bir Sorgulamaya Dayalı Öğrenme sınıfında:
- Öğretmen ve öğrenci arasındaki iletişimde çıkan sorunları tespit etmeleri,
- Öğrencilerin düşünmelerini etkileyen sorunları dinlemede Etkin Dinleme tekniklerini kullanmaları,
- Öğrenciye sorgulama süreci ile ilgili geri bildirim verirken, suçlayıcı ve eleştirel olmayan Ben Dili tekniğini kullanmaları,
- Çatışma çözüm yöntemlerini uygulamaları,
- Öğrencilerin sorgulamalarını kolaylaştıracak kışkırtıcı soru sormaları.
FARKLILAŞTIRILMIŞ EĞİTİM
Farklılaştırılmış eğitim, öğretmenin öğrencilerin ihtiyaçlarına cevabıdır. Öğrencilerin hazır bulunuşluklarına, ilgi alanlarına ve öğrenme şekillerine göre, etkinliğin içeriği, süresi veya öğrencinin ürününün çeşidi değişebilir.
Bunun için, öğretmenlerin farklı ihtiyaçlara göre etkinlikler hazırlamaları, esnek gruplama teknikleri uygulamaları ve bunu süre gelen değerlendirmeler kullanarak bilinçli olarak sınıfa aktarmaları gerekmektedir. Bu eğitim ve süpervizyon programı, öğretmenlerin bilinçli bir şekilde ders planlamaları, uygulamaları ve kendi kendilerini değerlendirmeyi sağlayan bir ölçme değerlendirme sürecini öğretmenlerin davranış repertuvarına katmayı amaçlamaktadır.
HEDEFLER:
- Öğretmenlerin ihtiyaçlara göre öğrenmeyi yaşama geçirilmesini sağlayacak sınıf ortamı yaratmaları
- Öğretmenlerin öğrencilerin farklı özellikleri – öğrenme çeşitleri doğrultusunda etkinlikler planlamaları
- Öğretmenlerin farklı gruplama tekniklerini tanımaları ve kullanmalarının sağlanması
- Öğretme - ölçme değerlendirme bağlantısının etkinliklere yansıtılması
Çağdaş Öğretme Teknikleri
Birçok ülke var olan eğitim sistemini sorguluyor. Bu sorgulamanın hareket noktası kalıplaşmış zihinler üreten eğitim sistemlerinin pek yararı olmaması ve toplumların düşünen, yaratan, sorun çözen insanlara daha çok ihtiyaç duyması.
Bu nedenle öğrencileri eğitim sistemi içinde daha aktif hale getirecek çağdaş öğretme tekniklerine ihtiyaç vardır. Böylece öğrenciler verileni almakla yetinmeyecek görecek, duyacak, çözümleyecek, sorgulayacak, yapacak, katılacak ve paylaşacak. Öğrenmeyi öğrenecek. Çağdaş öğretme teknikleri öğretmenlere; bilgiyi yalnızca tekrarlamayıp, bilinenleri sorgulayacak ve kendi bilgisini kendisi üretecek öğrenciler yetiştirmelerine yardımcı olacaktır.
HEDEFLER:
- Çağdaş öğretme teknikleri ile klasik yöntemlerin kıyaslanması,
- Öğrenmenin yaşama geçirilmesini sağlayacak sınıf ortamı yaratmaları,
- Öğrenme teorilerinin sınıfa aktarılması,
- Öğretmenlerin öğrencilerin faklı özellikleri -çoklu zeka, öğrenme çeşitleri, v.b.- doğrultusunda etkinlikler planlamaları,
- Öğretmenlerin farklı gruplama tekniklerini tanımaları,
- Öğretme - ölçme değerlendirme bağlantısının etkinliklere yansıtılması.
Alternatif Ölçme Değerlendirme Uygulamaları
Günümüze kadar gelen Ölçme ve Değerlendirme yöntemleri, çoktan seçmeli yada klasik sınav soruları ile sınırlı olmasına rağmen artık bu yöntemler farklılaşmaktadır. Ölçme ve değerlendirmenin sadece bir rakam olarak ifadesinin ötesinde, öğrencinin bilgilerini ne ölçüde yaşama dönüştürebildiği de ölçme değerlendirmenin bir parçası olmuştur. Bunu ölçebilmek içinse bilginin kavram olarak ezberden tekrarlanması ve becerilerin yapay ortamlarda sergilenmesi yerine, bilgi ve becerilerin uygulanmasını görmek alternatif ölçme ve değerlendirmedir.
HEDEFLER:
Öğretmenlerin, öğrencilerin performansları hakkında bilgi toplama ve değerlendirmelerini sağlamak,
Alternatif ölçme ve değerlendirmelerin, ders işleyişi sırasında uygulanmasını sağlamak,
Öğretmenin, öğrencilerin kendi öğrenme biçimi doğrulusunda öğrendiğini göstermesini yansıtan alternatif ölçme değerlendirme araçlarını geliştirmesini ve kullanmasını sağlamak,
Öğretmenin, öğrencinin kendini değerlendirmesini öğretmesi,
Portfolyo sistemi içersinde sınıf öğretmeni ve tüm branşların ortak çalışmasını sağlamak.
Kişilik Renklerimiz Nedir?
Kişilik Renklerimiz Nedir?
Kişilerin nasıl düşündüklerini ve davrandıklarını belirleyen doğuştan gelen özellikleri vardır. Bu özellikleri anlamak hem kendimizle, hem de başkalarıyla uyum içinde yaşamamızı sağlar. True Colors bu kişilik özelliklerini dört temel başlık altında toplar. Bunların hepsi hepimizde vardır; ama ağırlıklı olarak hangilerini kullandığımız yaşantımızda pek çok şeyi etkiler. Örneğin; işimizde veya özel yaşantımızdaki ilişkilerimiz; işimizi yapma biçimimiz; öğrenme ve öğretme biçimimiz; seçtiğimiz meslek; stresle baş etme biçimimiz; anne-babalık stilimiz v.b.
Çok kısa bir zamanda, eğlenceli bir uygulama ile algılama ve öğrenme stilleri, temel kişilik ve tepki verme örüntüleri hakkında bir profil elde edilir. Kendi stilinizi keşfetme, yaşantınıza yön verme, iş ve özel yaşantınızı daha verimli hale getirmek için ipuçları bulabileceğiniz True Colors/ Kişilik Renklerimiz, bireysel danışmanlık ve eğitim programlarımızın bir parçası olarak merkezimizde kullanılmaktadır.
Dr.Ufuk Akın, Avrupa ekibinde olup, Türkiye’deki tek sertifikalı uygulayıcıdır.
Öğrenme Çeşitleri
Eğitimde, öğretmenlerin sorgulamaya dayalı eğitimi uygulamalarında ve demokratik sınıf iklimi yaratmalarında gerekli olan faktörlerin içinde sınıf içi yönetim becerileri ve iletişim becerileri kadar önemli olan diğer faktörler öğrencilerin özellikleri ve öğrenme biçimleridir. Bu bilgiler, öğretmenlerin tüm öğrencileri motive edecek ve öğrenmelerine yardımcı olacak dersler planlayabilmelerinin ön koşuludur.
HEDEFLER:
- Öğretmenlerin kendi öğrenme biçimlerini keşfetmeleri,
- Sınıf içinde var olabilecek farklı öğrenme biçimlerinin neler olabileceğini ve hepsinin öğrenmesini sağlayacak davranış biçimlerini geliştirmeleri,
- Farklı öğrenme biçimlerine göre ders planlama,
- Farklı öğrenme biçimlerine göre etkinlik planlama,
- Çocukların hangi davranışlarının bireysel özelliklerinden, hangilerinin dönem özelliklerinden kaynaklandığını ayırt etmeleri.
Öğrenme Çeşitleri İle Sınıf İçi Yönetimi
Farklı kişilik yapıları, öğrenmeyi etkilediği gibi öğretmenin sınıf içi disiplin yöntemlerini ve öğrencilerin sınıf içi davranışları ve kurallar karşısındaki tepkilerini de etkilemektedir. Farklı öğrencilere aynı yöntemle yaklaşmak da sınıf içi yönetiminde öğretmenlerin zorluklar yaşamasına sebep olmaktadır. Bu eğitim programı, öğretmenlerin sınıf içi yönetimine farklı bir yaklaşım geliştirmeleri amacıyla planlanmıştır.
HEDEFLER:
- Eğitim sonunda öğretmenlerin aşağıdaki alanlarda beceri kazanmaları hedeflenmektedir;
- Öğretmenlerin kendi kişilik yapılarını keşfetmeleri
- Öğretmen ve öğrenci arasındaki sınıf içinde çıkan sorunları tespit etmeleri,
- Farklı öğrencilere farklı disiplin yöntemlerini uygulamaları,
- Farklı öğrencilere farklı çatışma çözüm yöntemlerini uygulamaları,
- Sunulan tüm teknikleri sınıf içinde kullanmaları,
SINIF İKLİMİ
Sınıf İklimi programının içeriği üç modülden oluşmaktadır.
Sınıf İklimi ve Etkin İletişim
Sınıflarda öğretmenlerin zamanlarının çoğunu disiplin sağlamak amacıyla boşa harcadıkları düşünüldüğünde, iletişim becerileri eğitimi son derece önem kazanmaktadır. Dinleme ve kendini ifade etme becerilerinin sunulduğu bu programda, öğrenci ve öğretmenlerin sınıf içinde demokratik çözümlerle sağlıklı bir iletişim kurmaları ve zamanı eğitim için kullanmaları sağlanmaktadır.
Sınıf İklimi ve Öğrenme Çeşitleri
ile öğretmenler, kendi öğrenme çeşitlerinin farkına varıp, farklı öğrenme biçimlerinde olan öğrencilerle sınıf içinde yapacakları etkinliklerin bir sınıfın iklimini nasıl belirlediğini öğrenecekler.
Sınıf İklimi ve Sınıf İçi Yönetimi
Öğretmenin sınıf içinde kullandığı disiplin yöntemi, farklı zihinsel yapıya sahip çocuklara farklı yaklaşımlar ve Pozitif Disiplin yöntemleri Sınıf İçi Yönetimi modülünün içeriğini oluşturmaktadır.